1-
DENEYİN ADI: ENERJİ DÖNÜŞÜMLERİ
2-
İSTENLİLENLER :
Yakıt pili
bileşenleri ve bu bileşenlerin üretim yöntemleri nelerdir?
Birçok birim yakıt hücresi için kritik aşama üç
fazlı ara yüzey olarak adlandırılan, genelde mikroskobik olan bölgedir. Bu
bölgelerde elektrotlar, elektrolit ile temas halinde bulunur ve elektrokimyasal
reaksiyonlar gerçekleşir. Bir bölge ya da alanın aktif olabilmesi için
tepkimeye girecek maddelere açık olması, elektrot ile elektriksel, elektrolit
ile iyonik bir temasının bulunması ve reaksiyonun arzu edilen hıza erişebilmesi
için elektro katalizör ihtiva etmesi gerekir. Bu bölgelerin yoğunluğu ve bu ara
yüzlerin yapısı hem katı elektrolitli hem de sıvı elektrolitli yakıt pilleri
için elektrokimyasal performans da kritik rol oynar.
-
Sıvı elektrolitli yakıt pillerinde, reaksiyona girecek gazlar ince bir
elektrolit film tabakası içerisinden geçerek kendi elektrot yüzeyleri ile
elektrokimyasal tepkimeye girerler. Gazların içinden geçtikleri elektrolit,
gözenekli elektrotun bazı bölümlerini nemlendirir. Eğer gözenekli elektrot
aşırı miktarda elektrolit içerirse, elektrot taşması adı verilen olay yaşanır
ve gazların iletimi sınırlanır. Sonuçta elektrotun kimyasal performansında
azalma ortaya çıkar. Bu sebeple elektrot, elektrolit ve gaz fazları arasındaki
çok hassas dengenin sürdürülebilirliği sağlanmalıdır.
-
Katı elektrolitli yakıt pillerinde çözülmesi gereken sorun ise fazlaca
sayıda katalizör içeren bölgenin elektrot ve elektrolit ile sırasıyla
elektriksel ve iyonik olarak bağlı olarak ara yüz içerisine yerleştirilmesi ve
bu bölgenin tepkimeye girecek gazlara verimli bir şekilde açık olması
gelmektedir. En başarılı katı elektrolitli yakıt pillerinde, yüksek
performanslı bir ara yüzey, katalizör yakınındaki bölgeye yerleştirilen ve
karışık iletkenliğe sahip elektrot kullanımını gerektirmektedir.
Yakıt pili elemanlarının elektrokimyasal
reaksiyonları kolaylaştırmaya ek olarak başka kritik fonksiyonları da
bulunmaktadır. Örnek olarak, elektrolit yalnızca çözünmüş tepkimeye giren
maddeleri elektrotlar arasında taşımaz. Ayrıca hücre elektrik devresini
elektrotlar arasında iyonik yükü ileterek tamamlar. Ayrıca elektrolit yakıt ve
oksitleyici gaz akımlarının direkt karışmasını önleyen bir fiziksel bariyer
oluşturur.
Yakıt pillerindeki gözenekli elektrotun
elektrokimyasal reaksiyon için yüzey oluşturma fonksiyonu dışındaki diğer
görevleri aşağıdaki gibidir:
1)
Elektronları üç fazlı ara yüzeye ya da üç fazlı ara yüzeyden anında
iletmeli, akım toplama ve dağıtımını yerine getirmelidir.
2) Reaksiyona girecek gazların tüm hücre içerisine
eşit olarak dağılımını sağlamalıdır.
3) Reaksiyon ürünlerini çok verimli bir şekilde
uzaklaştırmalıdır.
Sonuç olarak elektrotlar gözenekli yapıda ve
elektriksel olarak iletken malzemeden imal edilirler. Düşük sıcaklıklarda sadece
birkaç pahalı ve nadir bulunan malzeme yeterli elektro kataliz aktivitesini
sağladığından katalizörler ara yüzeye düşük miktarlarda konulur. Yüksek
sıcaklık yakıt pillerinde ise elektrot malzemesi genelde aktivite için yeterli
olmaktadır.
Yakıt pili bileşenleri üretim yöntemleri;
Ø Plazma Sprey Yöntemi,
Ø Ekran Baskı
Yöntemi (Screen printing),
Ø Kimyasal
Buhar Çöktürme Yöntemi,
Ø Elektrokimyasal Buhar Çöktürme Yöntemi,
Ø Sol-Jel Yöntemi,
Ø Tape Casting (şerit döküm) Yöntemi.
Güneş pilinin kullanım alanları nelerdir, güneş pilinde yaşanan sorunlar
ve çözüm önerileri nelerdir?
Güneş
pilleri elektrik üretimi için kullanılır. Güneş pilleri ile elektrik
şebekesinden uzak yerlerde elektrik üretme imkânından yanı sıra elektrik
şebekelerine elektrik üretip satma imkânı sunmaktadır. Yenilenebilir enerjiler
daha çok önem kazanmıştır. Belgeli yenilenebilir enerji üreticileri, çeşitli
Avrupa Birliği ülkelerinde de uygulanmaktadır. Güneş pilleri kullanımı aynı
zamanda uzun vadeli yatırım demektir. Genelde güneş pilleri 25 yıl içinde
verimliğinden sadece % 20 kaybetmektedir, CIS modüllerinde ise 10-15 yıldır.
Buna dair üreticiler garanti vermektedir. Güneş pillerine yaptığınız yatırım
işlemine göre kısa süre içinde sizlere yaptığınız yatırımı geri dönüştürecek ve
para kazandıracaktır. Yani Elektrik şebekesi olmayan yerlerde, dizel jeneratör
yerine güneş pilleri kullanılması durumunda, sistem kendini 3 senede amorti
eder. Hayat boyu bedava elektrik üretir.
- GSM
santralleri, radyo ve TV istasyonları
- Askeri amaçlı enerji gereksinimleri
- Yatlar, deniz fenerleri
- Billboard aydınlatılması
- Sokak ve otobüs duraklarının
aydınlatılması
- Park ve bahçe aydınlatmaları
- Çiftlik evleri Villalar, konutlar,
siteler
- Orman gözetleme kuleleri
- Tüm turistik işletmeler
- Soğutma sistemlerinde
Güneş
pilinde yaşanan sorunlar:
Ø Güneş enerjisi kesintili bir enerji
kaynağıdır.
Ø Bu nedenle dağıtım sistemlerindeki
planlamalarda güçlükler yaşanmaktadır.
Ø Küçük güçlü sistemlerde ise yapılması
gereken işlemler (mahsuplaşma) dağıtım şirketleri açısından maliyeti
artırmaktadır.
Ø Pahalılığı ve dağıtımındaki bu tür teknik
zorluklar nedeniyle güneş elektriğin desteklenmesi kaçınılmazdır.
Çözüm Önerileri
Tüm bu sorunların
çözümünde ayrıntılı çalışmaların yapılması gerektiği kaçınılmazdır. Güneş
pilinin çalışması ile ilgili sorunlar ilgili Ar-Ge çalışmaları yapılmalıdır.
Maliyetle ilgili problemler ise, güneş pillerinin kullanımının yaygınlaşmasıyla
aşılacak sorunlardır.
3-
KAYNAKÇA:
Ø
http://www.gunes-pili.com/tr/teknoloji/guenes-pili/191-gunes-pili-nedir.html
Ø http://elektroteknoloji.com/Elektrik_Elektronik/Teknik_Yazilar/GUNES_PiLLERi_KULLANiM_ALANLARi.html
Ø “Katı
oksit yakıt pillerinde anot malzemesi tasarımı”, Tasarım Uygulamaları Projesi,
İstanbul, 2011
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder